موسسه روژین ایلیا

  • ۰
  • ۰

question mark کتاب های صوتی (Audio books) چه کمکی برای یادگیری زبان به ما می کنند؟


وجود کلمات و اصطلاحات پرکاربرد و پر تکرار در کتاب های صوتی

این کتاب ها منبع اصلی کلمات و اصطلاحات استفاده شده در نقل قول ها هستند.به این دلیل که زبان اکثر کتاب های صوتی داستانی است و برای نقل قول و تعریف ماجرا استفاده می شود بنابراین کلمات پر کاربرد و پر تکرار انگلیسی در آنها زیاد به چشم می خورد.با یادگیری این کلمات هر وقت که نیاز به تعریف کردن ا تفاقی راجع به خودمان یا دیگران داشتیم می توانیم از این اصطلاحات در موقعیت مناسب آن استقاده کنیم.


استفاده از لحن و آهنگ مناسب و لهجه درست

معمولا گویندگان کتاب های صوتی افرادی هستند که از آهنگ صدای مناسبی برای بیان کلمات استفاده می کنند تا جملات و موقعیت ها برای شنونده قابل فهم باشد.همچنین گویندگان در مواقع نیاز مثل: تأکید روی یک کلمه یا نشان دادن قسمت های هیجانی داستان لحن خود را در حد عالی تغییر داده ومناسب با موقعیت صحبت می کنند.دقت به بالا و پایین شدن صداها و الگو برداری از آنها به تقویت لهجه و آهنگ صدای ما کمک میکند.


مکالمه درست و توصیف موقعیت آنها از قبل

در برخی از قسمت های داستان ها نیاز است که شخصیت های داستان درباره موضوعی با هم صحبت کنند و مسلما باید این گفتگو ها به درستی انجام شوند.کتاب های صوتی این قاعده را کاملا رعایت کرده و مکالمه درست و کاربردی را در خود دارند.حتی گویندگان این کتاب ها بسته به نوع شخصیت صدای خود را هم تغییر می دهند.تقلید این صداها کمک زیادی به تقویت لهجه می کند.این را هم باید گفت که شما از قبل با توضیحات کتاب آماده شنیدن آن مکالمه هستید.


جمله بندی صحیح و روان

در کتاب های صوتی از بهترین نوع جمله بندی استفاده می شود و همه زمان ها به جای خود استفاده می شوند.می توان با الگو گرفتن از نوع جمله بندی آنها جملات شخصی بهتری را درست کرد.با کمی تمرین با این کتاب ها شما در بیان نقل قول ها و جملات کاربردی یک حرفه ای خواهید شد.


تقویت همزمان (Speaking , Listening , Reading)

به این دلیل که هنگام استفاده از این کتاب ها ما همزمان در حال گوش دادن و خواندن متن کتاب هستیم توانایی شنیداری (Listening) و خواندن (Reading) ما به مرور زمان تقویت می شود.بعد از اینکه به خواندن و شنیدن این متن ها عادت کردیم میتوانیم با انجام تمرین هایی که در پایین گفته شده توانایی صحبت کردن (Speaking) خودمان را هم بالا برده و با یک لهجه و تُن صدای مناسب صحبت کنیم.


cloudadvantage-icons-readiness حسن کتاب های صوتی نسبت به دیگر منابع

check_256 قابل حمل بودن واستفاده راحت در هر شرایطی

این منابع بخاطر اندازه کوچک و قابل حمل بودنشان به راحتی و در هر محیط و شرایطی قابل استفاده هستند.اگر مسافر تاکسی هستید یا سوار اتوبوس یا مترو،در پارک نشسته اید یا در خانه یا حتی اگر دراز هم کشیده باشید حجم کم این کتاب ها شما را خسته نمی کند و از خواندن کسل نمی شوید.

 check_256 امکان شنیدن بدون خواندن

اگر در جایی هستید که امکان در دست داشتن کتاب را ندارید به راحتی می توانید به فایل صوتی این کتاب ها گوش کنید.البته با امکاناتی که امروز داریم می توانیم فایل PDF خیلی از کتاب ها را دانلود و در گوشی خو داشته باشیم تا در وقت نیاز همراهمان باشد.

check_256  کم حجم بودن از لحاظ محتوا

اگر بخواهیم یک کتاب طولانی مثل یک رمان را از اول تا آخر بخوانیم ممکن است وسط راه کسل شویم و از خواندن دست بکشیم ولی کتاب های صوتی بدلیل کم بود صفحات و محتوا ما را خسته نمی کنند.بعد از خواندن تعدادی از این کتاب ها می توانیم به سراغ کتاب های طولانی تر با محتوای مفید تر برویم.


چگونه کتاب صوتی مناسب و هم سطح خود را پیدا کنیم؟

arrow-27-xxl  مراجعه به کتابفروشی و انتخاب یک کتاب از سطح ابتدایی

بعضی افراد دوست دارند یادگیری با این کتاب ها را از پایه یعنی همان سطح اول آن شروع کنند و به مرور سطح خود را بالا ببرند.این روش هم مثل خیلی از روش ها محاسن و معایب خود را دارد.اینکه شما کار را از سطح ابتدایی شروع کنید باعث می شود تا با متن های آسان انگیزه بیشتری پیدا کنید تا زودتر سطح خود را بالا ببرید ولی اگر این کتاب خیلی هم آسان باشد ممکن است شما را کسل کند و به این فکر کنید که این کار خیلی آسان و خسته کننده است.

arrow-27-xxl  گرفتن تعیین سطح شخصی هنگام خرید یا دانلود کتاب

در این روش شما کتابی را انتخاب و به صورت تصادفی یکی از صفحه های آن را باز می کنید.حالا دو صفحه جلوی چشم شماست،صفحه اول را نگاه کنید و به صورت گذرا کلمات آنرا ببینید.اگر در این صفحه بین 1 تا 5 لغت را نمیدانید این کتاب برای شما آسان است و پایین تر از سطح شماست.اگر این تعداد بین 8 تا 10 یا بالاتر باشد کتاب برایتان سخت است.ولی اگر بین 5 تا 8 باشد مناسب شماست.برای اطمینان بیشتر صفحه بعد یا چند صفحه دیگر را هم ببینید.شما همچنین می توانید این کتابها را دانلود و همین تعیین سطح را از خودتان بگیرید.

 نکته: کتاب هایی که آسان و از سطح ما پایین تر هستند ما را خسته می کنند و کتابهایی که از سطح ما بالاتر هستند عصبی و نا امیدمان می کنند،پس مناسب ترین کتاب فقط کتاب هم سطح ماست.

arrow-27-xxl  استفاده از داستان های کوتاه

در مراحل اولیه که هنوز به کار با کتاب های صوتی عادت نکرده اید می توانید از داستان های کوتاه که زبانی مثل همین کتاب ها دارند استفاده کنید تا مراحل کار برایتان آسان شود.معمولا حجم این داستانها از 10 تا 20 صفحه می باشد.این داستان ها هم سرشار از کلمات و جملات کاربردی هستند.این کتابها به راحتی قابل دانلود کردن هستند.


 اشاره مراحل یادگیری زبان انگلیسی از طریق کتاب صوتی (Audio books)

 گرد بنفش  صفحه اول کتابی را با یکی از روش های بالا انتخاب کرده اید باز کنید.آنرا به چند بخش،بطور مثال چند پاراگراف یا چند جمله تقسیم کنید.در هنگام تقسیم کردن دقت کنید که میزان هر بخش باید طوری باشد که شما را خسته نکند و در هر زمانی بتوانید یک بخش را مطالعه کنید،حتی اگر ده دقیقه یا کمتر وقت داشته باشید.

گرد بنفش  بخش اول این تقسیم بندی را بدون در نظر گرفتن معنی کلمات همراه با متن گوش کنید.این کار را چند مرحله انجام دهید تا وقتیکه حس کنید چشمتان کلمات را از هم جدا میکند.این کار شما را برای شنیدن همان جملات بدون متن آماده می کند.همچنین قدرت خواندن و تفکیک کلمات شما با این کار تقویت می شود.

گرد بنفش  حالا جملات و اصطلاحات همان بخش را با ترجمه درست به فارسی تبدیل کنید.دقت کنید که هنگام ترجمه باید موضوع کتاب و موقعیت استفاده از کلمات و اصطلاحات را هم در نظر بگیرید.

گرد بنفش  در این بخش ترجمه را با متن اصلی بخوانید تا به معنی آن مسلط شوید.حالا دوباره آن قسمت را با  در دست داشتن ترجمه ای که انجام داده اید از اول گوش کنید.مطمئنم اکنون یک حس خیلی عالی دارید چون می توانید معنی و مفهوم متن را به طور کامل متوجه شوید.

گرد بنفش  دیگر وقت آن رسیده که هر چیزی را که یاد گرفته اید به دیگران نشان دهید.بعد از تمام شدن همان بخش یا چند بخش همزمان یا قبل و بعد گوینده متن همان جملات را تکرار کنید.الان می بینید که می توانید متن را بصورت روان بخوانید،تک تک کلمات را بشنوید و همان جملات را به راحتی به زبان بیا ورید.

گرد بنفش  برای تقویت بیشتر می توانید متن را با صدای بلند و با لهجه درست برای خودتان بخوانید.حتی می توانید صدای خودتان را ضبط کنید و اگر ایرادی در لهجه یا آهنگ صدا داشتید آنرا با استفاده از فایل اصلی اصلاح کنید.شاید کمی سخت باشد ولی نتیجه فوق العاده ای دارد.


مطلب پیشنهادی : یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت

  • ۹۶/۰۸/۰۵
  • موسسه روژین ایلیا آموزش زبان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی